Как да върнете бизнеса си в първи клас? Просто НЕ архивирайте!

Всяка година хиляди бизнеси изцяло фалират или губят пазарния си дял заради загуба на своите данни, които не са защитили и архивирали по подходящ начин.
Обратно в първи клас

След години учене и работа никой не иска да започва отново с изучаването на азбуката и смятането на 2+2. Въпреки това всяка година хиляди бизнеси попадат в подобна ситуация и напълно фалират или губят пазарния си дял заради загуба на своите данни. Налага им се да започнат почти от нулата, докато служителите им напускат стресирани, изтощени и разочаровани, след като дългогодишният им труд се е изпарил за миг.

Преди време ни се обадиха от една фирма с десетина служители. Бяха в паника. Криптовирус беше заразил сървъра им и криптирал всичките им данни, а нямаха архив на нищо. Бяха притиснати до стената и имаха само два избора – да платят на изнудвачите определена сума и да се надяват да си получат данните обратно, или да ги изгубят завинаги. Платиха, но киберпрестъпниците така и не разкодираха данните им.

В друг случай ИТ администратор ни се обади, че нов вариант на криптовирус, който не се разпознава от старата им антивирусна програма, е криптирал изцяло лаптопа на управителя на фирмата. Освен бизнес информацията, за която все пак се пазел някакъв архив, всички семейни снимки и лични данни на шефа им вече били недостъпни. Искаха да помогнем за възстановяването им, но за съжаление, нямаше как. Беше твърде късно. При 2048-битов ключ за декриптиране разбиването на кода би отнело 1 000 000 000 000 000 години на компютър с процесор AMD 2.2 GHz. Просто невъзможно.

Описвам тези два случая, но те са само малка част от всички, които са се случвали през последните години. Те показват, че несъобразителността и нередовното и непълно архивиране на данни са причина за сериозни проблеми за бизнесите и частните лица.

А днес има толкова много решения за архивиране, някои от които са дори безплатни

Където има данни, трябва задължително да има и архивиране. Още от зората на компютърните технологии на пазара се предлагат софтуерни продукти за архивиране на данни. Днес стотици световноизвестни компании предлагат програми за архивиране и възстановяване не само на отделни папки и файлове, но и на цели системи в състоянието, в което са били преди неочакван срив или бедствие. При това някои от решенията са напълно безплатни и въпреки че са с донякъде ограничени възможности, все пак е по-добре да имате някакъв архив на данните си, отколкото никакъв.

Като специалист, който е видял до какво може да доведе загубата на данни от една обикновена програма за фактуриране или няколко важни оферти за клиенти, а да не говорим за цели сървъри с данни, мога да кажа, че цената, която се плаща от фирмите и частните лица при възникване на такъв проблем, е напълно несъизмерима с цената на лицензите за архивиращ софтуер и антивирусен софтуер. При наличието на толкова евтини (и дори безплатни) продукти за архивиране и антивирусна защита е учудващо как някои бизнеси си позволяват заради няколкостотин лева да рискуват репутацията си и всичко, за което са се трудили в продължение на години. То се оценява на десетки, стотици хиляди или милиони левове.

Не е трудно – въпрос на информираност и отговорност е

Дали от незнание, или от безотговорност, и до днес много фирми и организации оставят нещата на случайността. Надяват се, че проблемите някак си ще ги подминат и няма да им се случи най-лошото. Но най-лошото рано или късно се случва – дали ще е повреда на твърд диск или памет на компютър, зараза с криптовирус, или просто надписване на важен файл с друг, данни ще бъдат изгубени. Практиката го е доказала многократно и няма изключения. Въпрос на време е.

Да разчитате на ръчно архивиране от време на време, когато остане свободно време, е несериозно. Времето никога не стига и архивите остават нисък приоритет сред ежедневните задачи. Единственият доказан начин за защита на данните е чрез защита на поне две нива – редовно автоматично архивиране на всичко, заедно с подходяща антивирусна програма.

Как да защитите сигурно данните си?

Три лесни стъпки:

1. Осигурете място за архивите си. Това може да бъде външен твърд диск и/или облачно пространство. За малки организации може да е достатъчен външен твърд диск от няколко терабайта и/или облачна услуга с достатъчно място. За по-големи може да е нужно закупуване на NAS сървъри или изграждане на SAN мрежа. Всичко зависи от размера на данните, които ще архивирате, и времето за възстановяване, което искате да постигнете в случай на срив. Свържете се с нашата фирма или с други ИТ професионалисти, за да обсъдите и изберете заедно най-подходящото решение. Не отлагайте това! Важно е.

2. Инсталирайте качествен архивиращ софтуер. Такъв софтуер позволява да архивирате автоматично по график и по различни схеми вашите данни. Добре е софтуерът да има възможности за инкрементално (добавяне само на новите файлове), диференциално (добавяне само на променените файлове) архивиране, както и архивиране на цели системи (images) за възстановяване при нужда. При повече подобни компютърни системи в мрежата е задължително архивиращият софтуер да има функция за дедупликация – архивиране на еднаквите данни само веднъж. Това ще ви спести много място за съхранение и съответно разходи (например, ако имате 100 компютъра с приблизително еднакво съдържание, еднаквото съдържание ще се архивира само веднъж, а не 100 пъти).

3. Дублирайте архивите си на поне едно допълнително място – локално или в облака (повечето облачни услуги вече предлагат такова защитно дублиране автоматично), за да сте сигурни, че винаги имате вариант за качествено и бързо възстановяване при нужда. Следете редовно дали архивите се извършват по план и дали са в добро състояние.

Ако съобразите и направите всички посочени по-горе неща, със сигурност няма да се наложи да връщате бизнеса си отново в първи клас. Ще запазите служителите си, които сте обучавали години наред, а бъдещето на бизнеса ви ще бъде много по-сигурно.

Автор: инж. Ивайло Тинчев

 

Някои продукти свързани с архивиране и информационна сигурност, които можете да закупите от нас:

AOMEI Backupper   Avast Business Antivirus   GFI Archiver за MS Exchange   AOMEI Partition Assistant